Mendie-on-the-road.reismee.nl

Van Sint-Petersburg naar Moskou!

Haaaai allemaal!

Ik had het niet verwacht, maar het is toch wel erg leuk om te vertellen wat je zoal gedaan hebt en jullie reacties te lezen! Voorlopig blijft de site nog wel actief denk ik ;)

Het bleek in Sint-Petersburg toch niet zo makkelijk om een ander hostel te vinden, omdat het vakantie was en dus al veel volgeboekt was. Ik wilde niet de hele dag op zoek zijn naar een bed, dus had ik een aantal hostels gemaild en ben ik daarna de stad ingegaan. Ik heb een boottocht gemaakt door de grachten van de stad wat ondanks de kou (ik wilde natuurlijk wel op het dek zitten voor de foto's) erg leuk en mooi was!
Terug in het hostel had ik een mailtje van 'Hostel Baby Lemonade' dat ze nog wel plek hadden voor één nachtje, dus moesten de plannen iets worden gewijzigd. Achteraf alleen maar beter, want nu kon ik in beide steden twee dagen zijn in plaats van drie en één, dat was veel te kort geweest voor Moskou. Gelukkig zat dit hostel bij de andere om de hoek en hoefde ik niet zo ver te sjouwen. Het omboeken van mijn treinticket was nog een heel gedoe (probeer dat maar eens uit te leggen aan een norse Russische tante), maar het is gelukt! Dit alles kostte me bijna mijn hele middag (inclusief verkassen), waardoor ik moest haasten om op tijd te zijn voor de balletvoorstelling in het Mariinsky. In de bus kwam ik twee Russische vrouwen tegen die precies hetzelfde gingen doen als ik en die me met handen en voeten en een heel klein beetje Engels wegwijs hebben gemaakt. Het theater was echt heel mooi, echt alsof je terug ging in de tijd. Je kon er zelfs zo'n verrekijkertje huren, wat ik heb gedaan want ik had een balkonplek. De voorstelling was bijzonder, maar al met al duurde het 3,5 uur en dat was echt te lang op een houten bankje..Toch vond ik het wel de moeite waard!
Terug in het hostel heb ik twee Turkse jongens ontmoet: Mustafa & Mustafa (geen grap, ik heb hun paspoorten gezien!) met wie ik de dag erna de stad in ben gegaan. We hebben eerst de Kazan Cathedral en 'Saviour on the blood' gezien, twee hele mooie kerken (foto's). Toen zijn wede Hermitage ingeweest (gratis voor studenten, jeuj) wat ik erg veel op het Louvre vond lijken. Ik vond het niet heel bijzonder, maar je moet er toch geweest zijn dus die kan ik afvinken ;)
's Avonds hebben we een pizza gehaald en zijn we met John & Vicky, twee studenten Russische taal uit Birmingham (Vicky spreekt ook Chinees, die gek) een warme choco gaan drinken in een speciaal choco-cafeetje.

Diezelfde avond moest ik op de trein stappen naar Moskou, dus het werd tijd om met mijn bagage in de bus naar het station te stappen. De eerste man die ik tegenkwam in de bus , Vladimir een straatkunstenaar, kon prima Engels en zelfs een paar woordjes Nederlands. Hij vertelde me waar ik moest uitstappen. Eenmaal op het station was het weer flink zoeken en met instructies van een aardige gast zat ik uiteindelijk in de goede trein. Ik was net geinstalleerd toen die kerel de trein nog even in kwam lopen om te checken of het gelukt was..echt heel lief! Sommige Russen zijn wel oké ;)
In de trein bestond de hele coupé uit bedden. Ik had een bovenbedje, wat krap was, maar ik heb toch heel goed geslapen! Lakens en een kussensloop krijg je van de 'provodnik', een soort conducteur/concierge. Al met al vond ik het een leuke ervaring!

Aangekomen in Moskou begon de ellende. Ik had de route naar het hostel doorgekregen via mail, maar de borden van de metro zijn niet te lezen. Sommige mensen hielpen me wel, maar in het Russisch natuurlijk zodat ik me echt compleet machteloos voelde. Sta je dan met 20-25 kilo bagage in een vreemd land, de moed zonk me echt ff in de schoenen. Vraag me niet hoe, maar uiteindelijk ben ik in het hostel terecht gekomen. Ik heb nu een klein kamertje voor mezelf wat wel ff lekker is. Je merkt het wel meteen aan de prijs, want ik betaal hier zo'n 50 euro per nacht. Als ik zo doorga met geld uitgeven kan ik over een maand alweer naar huis!
Wat ik gisteren meteen gedaan heb is een treinkaartje gekocht naar Irkutsk, helemaal zelf met een automaat en mijn creditcard..Ik ben trots! Nu maar hopen dat ik het goed gedaan heb haha! Hierna ben ik meteen doorgegaan naar het Rode Plein. Richting het plein kwam ik langs het warenhuis waar Miranda het over had, helemaal vol met lampjes! Prachtig gezicht, vooral omdat het al een beetje donker werd.
Het Rode Plein zelf vond ik wel indrukwekkend, vooral de Sint Basilius kathedraal (of Pokrovsky kathedraal). Mijn reisgidsje vertelt mij dat deze is gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke jawel..hij zou de architect hiervan blind hebben gemaakt, zodat hij nooit meer zoiets moois zou kunnen bouwen. Het is ook echt heel mooi!
Het Lenin Mausoleum is beperkt open, dus meer dan buitenkant heb ik niet gezien, wat ik ook niet zo erg vind. Aan de andere zijde van het Kremlin ligt het Graf van de Onbekende Soldaat waar twee bewakers steeds de wacht houden. Ik had geluk, want om 18 uur vond de wisseling van de wacht plaats en kon ik de marcherende Russen compleet in pak met geweren en al bewonderen.

Vandaag heb ik eerst een bezoek gebracht aan het Novodevichy klooster. Dit was best ver weg en moest per metro wat steeds beter gaat, want ik begin het systeem te snappen en de letters een beetje te herkennen. De binnentuin van dit klooster is een begraafplaats waar een aantal bekende Russen liggen begraven waaronder Jeltsin en Tjechov. Dit zag er op de vroege morgen erg mooi en sereen uit.
Daarna de metro gepakt naar het Gorky park, waar ik doorheen ben gelopen richting de 'Cathedral of Christ the Saviour'. Dit is een hele mooie kerk die ik ook van binnen wilde bekijken, maar ik kon de ticketverkoop niet vinden haha! Toen maar door naar het Kremlin voor het bezoeken van de 'Armoury Chamber', op aanraden van Miranda. Goed idee Miran, ik vond het echt te gek! Voor het bezoeken van deze ruimte staan vaste verkoop- en bezoektijden. Doordat ik vroeger was dan gepland stond ik helemaal vooraan bij de tickets. Gelukkig maar, want daarna volgde een enorme rij. Helaas moest ik mijn tas en camera achterlaten bij een garderobe, dus ik heb geen foto's kunnen maken. Wat een schitterende dingen zeg! De eieren van Fabergé (paascadeautjes voor de tsarenfamilie's), kronen, juwelen, harnassen, servies, jurken en zelfs koetsen! Echt prachtig allemaal!
Hierna kon je nog een los ticket kopen voor het binnenplein van het Kremlin, maar ik vond het wel mooi geweest. Terug naar het hostel heb ik de Arbat straat gepakt, 'de drukste en gezelligste straat van Moskou'. Hier heb ik niet heel veel van gemerkt op wat straatmuzikanten en artiesten na. Wel leuk om even doorheen te lopen.

Morgen om 13.10 begint het grote treinavontuur naar Irkutsk, dus vanavond vroeg onder de wol! Ik doe hier ongeveer 3/3,5 dag over, dus tot over een paar dagen!

Reacties

Reacties

Michiel

Goed bezig! Ook niet vergeten een flesje Zelyonaya Marka Wodka te proberen (the Number 1 Wodka of Russia) http://www.absinthe.name/data/product/45_70.jpg

Lisa

Geweldig sissy! Geniet nu al van je verhalen. Blijf maar lekker door schrijven want het is super om te lezen. Een hele dikke kus van mij, papa en mama en de doggies

Lois

Wauw Men! Super leuk om te lezen. Je maakt zo wel veel mee zeg. Veel plezier op je volgende avontuur en een hele fijne reis!
X

Familie uit de polder

Hee Men.. Gaaf zeg! Jouw verslag is erg leuk om te lezen we kijken alweer uit naar het volgende! Geniet en blijf berichtjes sturen. Groetjes!!!!

Anne-Britt

Heee Mendie!
Wat een indrukwekkende verhalen! Heel leuk om te lezen. En ik vind het wel heel cool hoe je alles regelt!
Veel plezier weer met de volgende trip!
X

Elke

Haha ow Mendie zooo leuk om deze verhalen te lezen!! Wij hadden precies hetzelfde bij het mausoleum haha.. Te laat! Super gaaf dat het je allemaal is gelukt met de tickets! Heel erg veel plezier in de trein! Hopelijk genoeg cup à soup en rookworsten ingeslagen ;) geniet ervan! Het uitzicht is super!! En hopelijk ook nog wat leuke Russische mannen voor je met goede vodka ;-)

Kuss

Milou

He Mendies,
Fijn dat je het toch wel leuk vindt om de verhalen te schrijven. Kunnen wij in NL een beetje meegenieten en heb je na je reis ook een mooi verslag :)! Zo te lezen gaat het je allemaal goed af! Have fun in de trein en tot je volgende verhaal!

X Milou (en Jeroen)

Carmen

Swabbie! Wat fijn die verhalen :) Ik heb nu alweer zin om de volgende te lezen!
Pas goed op jezelf met al die enge Russen! Wel knap dat je die namen allemaal zo goed weet zeg, ik vind alles een beetje als Pvornjdovic klinken, dus wat mij betreft kan je echt al wel een beetje Russisch haha :)

Dikke vette kus !! xxxx

Eefje

Da doe je goed Mendie! Niet altijd makkelijk alleen reizen. Het lijkt me een heel bijzonder land.. Geniet van je treinreis en kijk maar veel naar buiten:-) Ben benieuwd naar je next storyl!
X

Sanne

Hee Mendie,

Ook ik vind het heel leuk om je spannende reisverslagen te lezen. Je maakt me echt jaloers en ik vind het top hoe je je weg vindt tussen de hectiek. Ik ben heel benieuwd naar je foto's én naar je nieuwe verhalen natuurlijk!

Heel veel plezier nog en geniet ervan! xx

ps. Tom zit dagen bij me te huilen omdat ie je mist

carl en marianne

Hallo Mendie.
Ik kwam gisteren jullie mam tegen met de hondjes, dus ben een stukje meegelopen. Hoorde toen van je site. Heel gezellig leerzaam verslag en uitgebreid. Vind het heel knap wat je tot nu toe al geregeld hebt en gezien. Wij zijn nog nooit in Ruslang geweest, dus extra interessant. Ik las 4 graden, ben blij dat ht hier ietsjes meer is. Ik blijf je volgen en hoop straks ook dingen te lezen die wij ooit bezocht hebben.
Lots of love Carl en Mariannexxxxxxxxxxxxxxx

papa

Heej meisje...ik heb gisteren op you tube 12 filmpjes bekeken over de trans siberia expres tot 120 min. Nrs 1 t/m 12 Wel zeer intrigerend. Veel vodka en gedroogde vis bij de stations. Geniet ervan en laat snel weer iets van je horen. Grtjs mama en ik

Marjan Visser (vriendin van je ma weet je nog ? )

Super leuk om te lezen ... Blijven doen hoor !! Groetjes

Miranda

hey, ik lees het nu pas. Maarre fijn dat je nog iets aan de tips hebt gehad. knap dat je het in je eentje red daar. Want t is zekers lastig met de taal. Veel plezier nog in t verdere land ben benieuwd.

Sanne van ome Willy

Hee Mendie, echt leuk om je verhalen te lezen! Ik vind het knap dat je het durft helemaal alleen. Ik blijf je volgen tot je terug bent! Groetjes en nog veel plezier

papa

Heej men vergeet in mongolie niet een ovo te bezoeken en n voorwerp achter te laten zodat je wens mag uitkomen...en...denk erom...klokswijs eromheen lopen. Gr en reis veilig

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!