Mendie-on-the-road.reismee.nl

Kedeng kedeng kedeng.....Irkuuuuuuuuutsk!

Jaaaa...hier ben ik weer! Still alive and kicking ;)

Ik had het moment van vertrek goed uitgekozen, want het kwam die ochtend met bakken uit de lucht in Moskou. Ik heb vervolgens ruim 3,5 dag in de trein gezeten en ben daarna gezond en wel aangekomen in Irkutsk! Voor de trein had ik een tweede klas ticket geboekt, wat een 4-bedden compartiment inhoudt. Dit leek me een stuk fijner voor meerdere dagen dan de derde klasse, waarbij de hele wagon bestaat uit bedden en je dus totaal geen privacy of ruimte hebt. Eenmaal in de trein wachtte mij een verrassing! Ik had blijkbaar een plek geboekt aan het einde van de gang, waar maar twee bedden in kunnen (bank + bed erboven) en die had ik ook nog eens helemaal voor mezelf..de hele treinreis, wat een luxe!

Tijdens de treinreis heb ik duizenden kilometers afgelegd en ben ik door 5 tijdzones gegaan. Je kunt de afstand mooi zien op het kaartje dat ook op deze website staat. Het is wel apart om mee te krijgen hoe groot de afstand is die je aflegt en hoe het weer en de omgeving langzaam verandert.
Mijn dagen in de trein gingen ongeveer zo: opstaan, beetje ochtendgymnastieken, ontbijten, boekje lezen, frisse neus halen bij een stop, lunchen, boekje lezen, door de trein wandelen, filmpje kijken (ik heb mijn laptopje bij, wat heeel erg fijn is!), frisse neus halen, noodlessoepje eten (je kunt heet water aftappen in de trein), computerspelletje spelen, naar buiten loeren, filmpje kijken, slapen. Het is trouwens heel lekker warm in de trein, rond de 20 graden.
Ik ben ook een keer door de restaurantwagon gelopen, maar daar zat eigenlijk niemand dus dat was niks speciaals. Toen ik door de derde klasse coupés liep kreeg ik twee keer een paar Russische voeten in mijn gezicht. Die steken namelijk vanaf hun bed de gang in haha! Toen was ik nog gelukkiger met mijn plek in de trein :)

Ik heb me al die tijd in de trein prima vermaakt, maar ik was toch wel blij dat ik er in Irkutsk eindelijk uit mocht! Enige nadeel was dat ik daar arriveerde midden in de nacht. Ik moest daardoor een paar uur wachten op het station tussen de zwervers en ander schorem in een soort wachtruimte. Ik heb verder maar twee andere backpackers gezien daar. Er hing wel een televisie waarop een soort Russische Baantjer te zien was. Leuk, maar totaal niet te volgen natuurlijk. Ik moest best lang wachten en probeerde wakker te blijven om op mijn spullen te passen. Uiteraard werd ik een paar uur later wakker met mijn hoofd in een onnatuurlijke knik op de vensterbank, mijn benen om mijn backpack gevouwen en mijn rugzak op schoot! Auw....toch best zwaar een nacht overslaan, maar al mijn spullen waren er nog gelukkig!
Daarna op pad naar het hostel met de tram, wat ik eigenlijk heel snel had gevonden. Toen ben ik meteen mijn bed in gedoken met kleren en al, om wat slaap in te halen. 's Avonds heb ik rondgewandeld door de stad (het is hier afwisseld -10 tot -20 graden, dus wel erg koud) en heb ik heel lekker gegeten bij een Italiaans restaurantje.

Vanmorgen kwamen er wat nieuwe mensen aan bij het hostel met wie ik een tripje heb gemaakt naar Listvyanka, een dorpje bij het Baikalmeer. Dit is het grootste en diepste zoetwatermeer van de wereld. Met z'n vijven (Fransman Charles, Argentijn Miguel, Brazilianen Ivan & Carlos en ik) zijn we ook op een hondenslee gegaan. Dat was echt te gek! Zo mooi daar in de sneeuw, met laaghangende zon en acht dolle honden voor je uitrennend. Die beesten poepen trouwens gewoon terwijl ze rennen, vraag me niet hoe, maar ik had er een heel goed uitzicht op vanaf de slee :-) We mochten ook zelf de slee besturen waar Charles wat mooi foto's van heeft gemaakt met zijn hypermoderne camera.
Daarna zijn we naar een marktje gelopen waar de locals vis verkopen met een hele lekkere rooksmaak eraan. Dat was echt genieten, lekker eten met je vingers! Een paar uur later stinken ze wel nog steeds hardnekkig naar vis helaas..De zonsondergang bij het meer was ook echt prachtig mooi en ondanks de intense kou (je voelt alle uitstekende lichaamsdelen niet meer) was het een super leuke dag!

Eenmaal terug in Irkutsk wilde ik met Ivan een ticket kopen naar Ulaanbaatar, maar we konden morgen pas weer een internationaal ticket kopen. Hier had ik even geen rekening mee gehouden en daarbij is mijn Russische visum slechts geldig t/m 12 november. Dat was dus even lichte paniek, maar gelukkig was daar Ivan to the rescue, die redelijk Russisch spreekt en met een briljant idee kwam. We hebben nu een ticket gekocht naar Ulan Ude, vlakbij de grens. We vertrekken vannacht al! Anders was ik morgenvroeg gegaan, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Morgen rond half 11 's ochtends zullen we aankomen in Ulan Ude vanuit waar we de trein of zelfs de bus pakken. Gelukkig wilde Ivan ook die kant uit en kunnen we dat stuk mooi samen reizen. De andere gasten hebben mijn reis eigenlijk andersom gemaakt en zij vertrekken deze week dus richting Moskou. Jammer, want het is een gezellig groepje! Ik ben heel blij met deze oplossing, want ik wilde het echt niet riskeren dat bij de grensovergang een paar Russen mij vertellen dat ik het land niet uit mag. Nu kan ik Ulan Ude ook meteen afvinken haha!
Waar ik vooral heel erg naar uitkijk is Mongolie, daar hoor ik tot nu toe alleen maar goede verhalen over, dus ik ben erg benieuwd! Ik denk dat ik vanuit daar ook mijn volgende verhaaltje zal schrijven of vanuit Beijing. We'll see!

Het is super leuk om jullie reacties te lezen, dus vooral blijven doen! Dan zal ik ook blijven schrijven :) Marjan Visser (vriendin van je ma weet je nog?): ik ken je nog! ;) Leuk dat je me probeert te volgen!

Wat betreft mijn foto's, ik ben al op de helft van mijn limiet, dus ik zal binnenkort ergens fotoruimte moeten kopen. 200 foto's voor mijn hele reis gaat hem niet worden denk ik ;) Maar die zien jullie vanzelf wel op de site verschijnen!

Tot snel! :)

Reacties

Reacties

Ilona

Hee Mendie!

Wat leuk om je verhalen te lezen. Zo te lezen bevalt het goed in het koude Rusland. Hoop dat je nog veel leuke en mooie plekjes gaat zien. Veel plezier!

Xx uit Utrecht

Marloes

Lieve Mendie! Wauw, wat maak jij gave dingen mee! En wat een wereld van verschil tussen jouw reis en mijn reis.. Supergaaf dat je met een hondenslee mee bent geweest, jaloersmakend! Ik ben daarentegen op safari geweest, ook heel gaaf! Wat goed van je dat je een blog bij houdt! Ik vind het tof om je avonturen te lezen. Chick, ga vooral door met avonturen beleven en daarvan verslag doen! Geniet! Dikke kus uit Tanzania

Wouter

Een woord voor, jaloers!

Susanne van Haaren

Wat een ervaringen! Geniet er maar lekker van! Kus vanuit onze warm gestookte woonkamer :P

carl en marianne

Hallo Mendie.
Wat vind ik het knap zoals jij reist en van alles meemaakt. Gelukkig dat je mensen ontmoet die iets voor je kunnen betekenen. Het is niet niks zo in je eentje. Je verhaal te lezen geniet je er volop van.
Ik blijf je volgen. Houd je taai en geniet ervan.
Love Carl en Mariannexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Marjan

Hoi Mendie,

Pfffff...... Wat een ervaringen allemaal en ook best spannend, zoals paar uur wachten met schorem en zwervers rond je heen als jong blond vrouwtje uit het piepkleine Nederland, en dan je visum wat maar tot de 12 geldig is ..... Vind het super leuk om je te volgen en blijf het zeker doen ! Meid geniet ervan!!!je gaat het redden zo in je eentje SUPER !!! Tot snel Mendie !!

Milou

He Men, leuk verhaal weer. Keep on going :)!
Heel veel plezier en Mongolië lijkt me ook een super mooi land, geniet er van dus!

Liefs, Milou en Jeroen

Bart

Dat klinkt weer goed allemaal... Heerlijk lekker op het laatste moment nog alle plannen wijzigen, klinkt heel bekend ;-)
Geniet nog van je laatste dagen Rusland. En dan Mongolië!!
Hier hebben we ook nog wat spannends meegemaakt! Namelijk een schietpartij in zijtaart.. Ja ja Amerikaanse taferelen hier in het boeren Brabant.
Ben benieuwd hoe je Mongolië gaat beleven...

Happy travels :-)
X

Tante Betsie.

Hey Mendie, leuk weer een bericht van je te mogen lezen,fijn dat het allemaal goed gaat,maar meid wat maak je veel mee.Wel leuk voor je dat je zoveel aardige jonge mensen ontmoet,maar kijk wel goed uit. Vond je het niet angstig op het station,zo tussen de zwervers midden in de nacht?? We gaan je verder volgen en genieten van je verhalen,en reizen gewoon met je mee!! Tot wederhoren in je volgende brief,en geniet van alles ,doeiiiiiiiiiiiiiiiii groetjes oom ad en tante betsie

familie uit de polder

Hee stoer nichtje! wat een avonturen zeg! we blijven je volgen en genieten zo mee van alle dingen die je daar in het koude aan het ondernemen bent. let goed op jezelf en blijf schrijven dan blijven wij ook reageren. heel veel liefs van ons allemaal! we denken aan je!

Auke

Men!! Wat gaaf om te lezen allemaal :) Wij zullen blijven reageren en jij blijft dan schrijven he??!!
Blijf nog lekker genieten!! Jaloers hoor...

Dikke kus xx

marion van buren

Ha Men, nu al mooie verhalen en spannend ook hier en daar. Wat leuk om je zo te kunnen volgen. Ik ben heel benieuwd naar je avonturen in Mongolie en laat even weten hoe zo'n tent heet waar ze daar in wonen. Keep on going Men, heel veel liefs van ons. Marion

Sabrine

Hey Mendie!!
Ik zie opeens dat je weg bent.. haha
Klinkt als een heel groot avontuur! wat mega cool dat je dat zomaar doet en durft!! Heel leuk om je verhalen te lezen!
Geniet er van!!

xx Sabrine

familie uit de polder

hoi Mendie, hoe gaat ie? we kijken alweer uit naar nieuwe verhalen van jou. hebben je ook nog even gesponsord en nu kun je weer wat foto's kwijt op deze site. groetjes!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!